Thursday, November 5, 2009

Personaliti Unggul

“Inilah sebahagian sifat mahmudah
Yang patut ada pada diri kita
Susah dimiliki, payah dijaga
Hanya yang punya yang bermujahadah

Ikhlas itu jiwa yang murni
Rahsia Allah di dalam hati
Terlalu sembunyi, tapi dapat dikesan
Jika disuluh dengan saksama
Nista dan puji tiada berbeza

Redha sifat hati yang suci
Ujian yang tiba rasa gembira
Atau tiada apa terasa
Kerana menerima anugerah tuhannya

Sifat sabar sedikit berbeza
Ujian yang menimpa sakit dirasa
Tapi dapat ditahan perasaannya
Hanya bermain di dalam sahaja
Di luar tidak nampak terang nyata”

Lirik lagu Hijjaz ini menjelaskan tentang tiga sifat terpuji yang dituntut oleh Islam iaitu ikhlas, redha dan sabar. Ikhlas adalah satu sifat yang sukar ditentukan kehadirannya. Ia adalah rahsia Allah swt dan diberikan kepada insan yang tertentu. Tips untuk menentukan sama ada seseoramg itu ikhlas adalah apabila dipuji, ia tidak berasa riya’. Saidina Ali pernah berkata, “Mereka yang suka menunjuk-nunjuk (riya’) mempunyai tiga tanda: Apabila bersendirian malas beribadah, sebaliknya apabila bersama-sama orang ramai dia menjadi rajin. Apabila dicaci, amal ibadahnya dikurangkan. Sebaliknya apabila dipuji, dia menambahkan amalannya.”

Redha pula adalah satu keistimewaan yang hanya ada pada orang Mukmin. Apabila ditimpa musibah ia berlapang dada, dan apabila dianugerahkan berita baik, ia bersyukur. Ia menerima kesemua ketentuan Allah swt dengan tenang. Firman Allah swt, “Alangkah baiknya jika mereka redha dengan apa yang Allah dan RasulNya berikan kepada mereka sambil mereka berkata, “Cukuplah Allah bagi kami, Ia dan RasulNya akan berikan kepada kami kurnianya, Sesungguhnya pada Allah kamu menuju.”

Sifat sabar sedikit berbeza dari redha. Seorang yang memiliki sifat sabar berupaya menahan diri apabila ditimpa ujian. Sifat sabar perlu dalam menghadapi 3 perkara: Pertama, berkeluh kesah apabila berlaku bencana. Kedua, dalam mengerjakan segala diperintah Allah. Ketiga, dalam meninggalkan segala larangan Allah.

Renungi kata-kata Rasulullah saw ini, “Sebaik-baik manusia ialah mereka yang paling baik akhlaknya.”

No comments: